Monday 6 March 2017

EPI arabe

                                                      ابن النفيس
المقدمة:

يعرف ابن النفيس أحياناً بالقَرَشي نسبة إلى بلدة قرشي التي تقع بلاد ما وراء النهر. ولد ١٢١٣م في دمشق و توفي في ١٢٨٨م هو احد العلماء الذين وضعوا بصمتهم في الطب و هو عالم موسوعي وطبيب مسلم، ويعد مكتشف الدورة الدموية الصغرى، وأحد رواد علم وظائف الأعضاء في الإنسان، حيث وضع نظريات يعتمد عليها العلماء إلى الآن. عين رئيسًا لأطباء مصر. ويعتبره كثيرون أعظم فيزيولوجييّ العصور الوسطى. ظل الغرب يعتمدون على نظريته حول الدورة الدموية، حتى اكتشف ويليام هارفي الدورة الدموية الكبرى.

حياته:

ولد بدمشق في سوريا عام ٦٠٧هـ على وجه التقريب، ونشأ وتعلم بها في مجالس علمائها ومدارسها. قيل إن لقبه القَرشي نسبة إلى القرش، حيث ذكر ابن أبي أصيبعة أنها قرية قرب دمشق، وتذكر دائرة المعارف الإسلامية أنه ولد على مشارف غوطة دمشق، وأصله من بلدة قُريشية قرب دمشق. والراجح انه من قبيلة قريش من بني مخزوم من الخوالد ، وورد لقبه في أول طبعة لكتابه “الموجز”.

 تعلم في البيمارستان النوري بدمشق، كما كان ابن النفيس معاصرًا لمؤرخ الطب الشهير ابن أبي أصيبعة، صاحب (عيون الأنباء في طبقات الأطباء)، ودرس معه الطب على ابن الدخوار.

وقد درس ابن النفيس أيضًا الفقه الشافعي، كما كتب العديد من الأعمال في الفلسفة، وكان مهتما بالتفسير العقلاني للوحي. وخلافًا لبعض معاصريه والسلف، اعتمد ابن النفيس على العقل في تفسير نصوص القرآن والحديث. كما درس اللغة والمنطق والأدب.
هناك اختلاف حول تاريخ انتقاله إلى القاهرة، إلا أنه يمكن تقدير ذلك في الفترة بين عامي   ١٢٣٦م    و١٢٣٩م وعند انتقال ابن النفيس للقاهرة عمل في المستشفى الناصري، وبعد ذلك في مستشفى المنصوري الذي أنشأه السلطان قلاوون، حيث أصبح "رئيسًا للأطباء". كما أصبح طبيبًا خاصًا للسلطان الظاهر بيبرس بين عامي١٢٦٠ و ١٢٧٧.
كان لابن النفيس مجلس في داره يحضره أمراء القاهرة ووجهاؤها وأطباؤها، كما كان ابن النفيس أعزب فأغدق على بناء داره في القاهرة، وفرش أرضها بالرخام حتى إيوانها. أما عن وصفه، فقد كان نحيفًا طويل القامة أسيل الخدين، ولم تقتصر شهرته على الطب فقط، بل كان يعد من كبار علماء عصره في اللغة والفلسفة والفقه والحديث.


إنجازاته العلمية:

في عام ١٢٤٢، نشر ابن النفيس أكثر أعماله شهرة، وهو كتاب شرح "تشريح قانون ابن سينا"، الذي تضمن العديد من الاكتشافات التشريحية الجديدة، وأهمها نظريته حول الدورة الدموية الصغرى وحول الشريان التاجي، وقد اعتبر هذا الكتاب أحد أفضل الكتب العلمية التي شرحت بالتفصيل مواضيع علم التشريح وعلم الأمراض وعلم وظائف الأعضاء، كما صوّب فيه العديد من نظريات ابن سينا. بعد ذلك بوقت قصير، بدأ العمل على كتابه الشامل في الصناعة الطبية، الذي نشر منه٤٣  مجلد في عام ١٢٤٤.

على مدى العقود التالية، كتب٣٠٠ مجلد لكنه لم يستطع نشر سوى ٨٠ مجلدا قبل وفاته، وبعد وفاته حلّ كتابه هذا محل "قانون" ابن سينا موسوعة طبية شاملة في العصور الوسطى، مما جعل المؤرخين يصفونه بأنه "ابن سينا الثاني".

كان ابن النفيس قبل ذلك قد كتب كتابه "شرح الأدوية المركبة"، تعقيبًا على الجزء الأخير من قانون ابن سينا الخاص بالأدوية، وقد ترجمه "أندريا ألباجو" إلى اللاتينية في عام ١٥٢٠، ونشرت منه نسخة مطبوعة في البندقية في عام١٥٤٧، والتي استفاد منها ويليام هارفي في شرحه للدورة الدموية الكبرى.

اتصفت آراء ابن النفيس في الطب بالجرأة، فقد فنّد العديد من نظريات ابن سينا وجالينوس وصوّبها.

فُقدت العديد من مؤلفات ابن النفيس عقب سقوط بغداد عام ١٢٥٨ م ، الذي شهد خسارة وتدمير العديد من الكتب المهمة لكثير من علماء المسلمين. كما تبعثرت مخطوطات موسوعته الطبية وضاع أغلبها، حتى قام الباحث الدكتور يوسف زيدان بإعادة تجميع وتحقيق جزء كبير منها على مدى عشرة سنوات، ومن مختلف مكتبات العالم، من بغداد ودمشق، وحتى أوكسفورد وستانفورد وغيرها، ليتم بعد ذلك نشرها بالتدريج منذ عام٢٠٠٠م.















اكتشافه للدورة الدموية الصغرى:

يعتبر اكتشافه للدورة الدموية الصغرى أحد أهم إنجازاته، حيث قال:
”إن الدم ينقى في الرئتين من أجل استمرار الحياة وإكساب الجسم القدرة على العمل، حيث يخرج الدم من البطين الأيمن إلى الرئتين، حيث يمتزج بالهواء، ثم إلى البطين الأيسر.
كان الرأي السائد في ذلك الوقت، أن الدم يتولد في الكبد ومنه ينتقل إلى البطين الأيمن بالقلب، ثم يسري بعد ذلك في العروق إلى مختلف أعضاء الجسم.

ظل اكتشاف ابن النفيس للدورة الدموية الصغرى (الرئوية) مجهولاً للمعاصرين حتى عثر محيي الدين التطاوي عام١٩٢٤ م ، أثناء دراسته لتاريخ الطب العربي على مخطوط في مكتبة برلين رقم٦٢٢٤٣  بعنوان "شرح تشريح القانون"، فعني بدراسته وأعد حوله رسالة للدكتوراه من جامعة فرايبورغ بألمانيا موضوعها "الدورة الدموية عند القرشي". ولجهل أساتذته بالعربية، أرسلوا نسخة من الرسالة للمستشرق الألماني مايرهوف (المقيم بالقاهرة وقتها)، فأيد مايرهوف التطاوي. وأبلغ الخبر إلى المؤرخ جورج سارتون الذي نشره في آخر جزء من كتابه "مقدمة إلى تاريخ العلوم”.



المصدر:

{ابن النفيس :الشامل في الصناعة الطبية (مخطوطة دار الكتب المصرية رقم 6057/ل)ومخطوطات جامعة كمبردج رقم1546 ومخطوطة جامعة استانفورد لاين رقم 276}






                                            سامي حجار
                                   و

                            روني حجار

bullying EPI english

                 Bullying

Definition:
It is widely agreed upon that bullying is a subcategory of aggressive behavior characterized by at least the following three criteria: hostile intent, imbalance of power, and repetition over a period of time. Bullying may thus be defined as the activity of repeated, aggressive behavior intended to hurt another individual, physically, mentally or emotionally.

My personal idea of bullying:
Bullying is really hard to deal with especially being a teenager because it actually affects the individual’s personality negatively and has a big impact on a student’s psychological state and performance at school. It can drive some people to suicide because of fear, embarrassment and self-hate. The person will suffer because of the way he/she is getting treated. The victim isn’t the only one who suffers, in reality the bully himself is also suffering. If the bully didn’t have any sort of problems he could have been a normal peaceful person just like the others. This is why it often happens that the bully suffers from the lack of confidence and this is why he bullies others that are weaker than him to feel better about him/herself, but in reality he has a much more insecure personality than the victim.

Types:
Individual bullying can be classified into four types. 
Collective bullying is known as mobbing, and can include any of the individual types of bullying. Physical, verbal, and relational bullying are most prevalent in primary school and could also begin much earlier whilst continuing into later stages in individuals lives. It is stated that Cyber-bullying is more common in secondary school than in primary school.

-Physical:
This is any bullying that hurts someone’s body or damages their possessions. Stealing, shoving, hitting, fighting, and destroying property all are types of physical bullying. Physical bullying is rarely the first form of bullying that a target will experience. Often bullying will begin in a different form and later progress to physical violence. In physical bullying the main weapon the bully uses is their body when attacking their target. Sometimes groups of young adults will target and alienate a peer because of some adolescent prejudice. This can quickly lead to a situation where they are being taunted, tortured, and beaten-up by their fellow classmates. Physical bullying can lead to a tragic ending and therefore must be stopped quickly to prevent any further escalation.

-Individual:
Individual bullying tactics can be used by a single person against a target or targets.

-Verbal:
This is any bullying that is conducted by speaking. Calling names, spreading rumors, threatening somebody, and making fun of others are all forms of verbal bullying. Verbal bullying is one of the most common types of bullying. In verbal bullying the main weapon the bully uses is their voice. In many cases, verbal bullying is the province of girls. Girls are more subtle (and can be more devastating), in general, than boys. Girls use verbal bullying, as well as social exclusion techniques, to dominate and control other individuals and show their superiority and power. However, there are also many boys with subtlety enough to use verbal techniques for domination, and who are practiced in using words when they want to avoid the trouble that can come with physically bullying someone else.


-Relational:
This is any bullying that is done with the intent to hurt somebody’s reputation or social standing which can also link in with the techniques included in physical and verbal bullying. Relational Bullying is a form of bullying common amongst youth, but particularly upon girls. Relational bullying can be used as a tool by bullies to both improve their social standing and control others. Unlike physical bullying which is obvious, relational bullying is not overt and can continue for a long time without being noticed.

-Cyber-bullying:
Cyber bullying is the use of technology to harass, threaten, embarrass, or target another person. When an adult is involved, it may meet the definition of cyber-harassment or cyberstalking, a crime that can have legal consequences and involve jail time.This includes email, instant messaging, social networking sites (such as Facebook), text messages, and cell phones.



-Collective:
Collective bullying tactics are employed by more than one individual against a target or targets.

-Mobbing:
Mobbing refers to the bullying of an individual by a group, in any context, such as a familypeer groupschoolworkplaceneighborhoodcommunity, or online. When it occurs as emotional abuse in the workplace, such as "ganging up" by co-workers, subordinates or superiors, to force someone out of the workplace through rumorinnuendointimidationhumiliationdiscrediting, and isolation, it is also referred to as malicious, nonsexual, nonracial / racial, general harassment.




           Sami HAJJAR                
                   3e4                        



Bullying

Through the course of our life, we encounter lots of bullies. Bullies aren't necessarily physical bullies, they can be verbal, social and even cyber-bullies.

Different forms of bullying are:
Physical: bullying involves hitting, shoving, pushing, tripping, and other kinds of force.
Verbal: bullying involves hurtful comments, name-calling, teasing.
Social: bullying involves using relationships to hurt someone. It involves excluding or ostracizing someone from a friend group, spreading rumors, or “the silent treatment”.
Cyberbullying: happens over cellphones or the internet.
  • How to stop bullying at school



  • Stand up for people who are bullied. Bullies often want an audience and approval. Let bullies know that you do not think being mean is cool.
  • Take an anti-bullying pledge. Print out our pledge to stand up against bullying. Share it with your friends, and let people know what you believe.
  • Take action. See if you can start an anti-bullying club or prevention program at your school.
  • Talk to other kids. Try to learn more about where bullying happens at your school. Talk about what might help. See if you and some friends can go together to talk to an adult at school.
  • Talk to your teachers or principal. Let adults at school know that you care about this topic. Ask the school to host an assembly on bullying. Ask for an anonymous survey to learn how many kids are being bullied.
  • Talk to your parents or guardians. Your parents or guardians can ask your school to focus more on bullying.
  • Speak (and write) up! Write a blog, school newspaper article, or tweets to tackle bullying.

Saturday 25 February 2017

EPI الرياضة و الصحة ARABE

الرياضة و الصحة
إنّ توفّر وسائل الراحة والتنقّل التي وصل إليها التقدم التكنولوجي قلّلت من ممارسة الرياضة لدى الكثيرين، فقبل اختراع وسائل النقل كان الإنسان ينتقل من مكان إلى آخر عن طريق المشي، وهي من أهمّ وأبسط أنواع الرياضة التي يمكن أن يقوم بها الإنسان والتي إن قام بممارستها مرتين أو ثلاثة أسبوعياً تساعده على الاحتفاظ بنشاط وحيوية الجسم، وقد اهتم الإنسان في العصور السابقة بالرياضة مثل السباحة وسباقات الخيل وغيرها.

العقل السليم في الجسم السليم



لا شك أن ممارسة الرياضة لها علاقة وثيقة بالصحة؛ حيث أن لها أثر مفيد جداً لكل الأعمار بالنسبة للصحة الجسدية والنفسية وممارستها بانتظام، فهي تُحسن جودة الحياة والوقاية من الأمراض والمشاكل الصحية.
 وفي الآونة الاخيرة انتشرت عادات سيئة وأدت إلي قلة ممارسة الرياضة وهي مشاهدة التليفزيون بكثرة، والعاب الفيديو واستخدام الحاسبات الآلية والانترنت.
الكثير منا يعلم أنه يجب علينا ممارسة الرياضة ولكن لا يعرف كيف وما المطلوب والوقت الامثل، وهل يجب ممارسة الرياضة للأطفال وكبار السن والحوامل والمرضي أم لا، فيما يلي توضيح لمعظم هذه الجوانب.

EPI ENGLISH :Bullying

Bullying is the use of force, threat, or coercion to abuseintimidate, or aggressively dominate others. The behavior is often repeated and habitual. One essential prerequisite is the perception, by the bully or by others, of an imbalance of social or physical power, which distinguishes bullying from conflict.[1] Behaviors used to assert such domination can include verbal harassment or threat, physical assault or coercion, and such acts may be directed repeatedly towards particular targets. Rationalizations for such behavior sometimes include differences of social class, race, religion, gender, sexual orientation, appearance, behavior, body language, personality, reputation, lineage, strength, size or ability.[2][3] If bullying is done by a group, it is called mobbing.[4]


EPI HISTOIR : affiche de propagande

l’affiche de propagande
 Résultat de recherche d'images pour "hitler propagande affiche"
I.            Je represente l’affiche:

       Cette affiche de propagande est une affiche de type politique. L’etat nazique diriger par “Adolf Hitler” qui est realise en 1930.

II.            Je decris l’affiche:
Au premier plan, Hitler est montrer comme un homme de fortune est courageux qui a confiance de soit meme et cela d’aprés son attitude dans l’affiche . Au deuxieme plan l’affiche nous montre les que Hitler sera trés aimais par le peuple d’apres le grand nombre de gens qui porte le drapeau. À l’arriére plan, on voit un oiseau  éclairer qui symbolise la paix. Sur le drapeau que hitler et le people se ttrouve le symbole Nazis;

III.            J’explique l’affiche:
au dessous de l’affiche ce trouve un petit texte qui signifie “que l’allemagne vit.

IV.            J’exerce mon esprit critique
Puisque Hitler a propager la deuxiéme guerre mondial donc il a produit une grande catastrophe ce qui oppose la paix et la guerre c’est a dire qu’il y aura beaucoup de gens qui déteste Hitler donc  le message envoyé est totalement faux.

EPI Francais: l'electrecite du liban

L'electricite                 au Liban Un probleme jamais resolu

les difficultés de l'électricité au Liban:                   

Tout à coup, des cris ont résonné dans le voisinage, avant d'être couverts par le bruit des générateurs électriques installés dans les rues. Ces cris sont ceux d'habitants de Beyrouth, exaspérés par les coupures sauvages d'électricité, au-delà des trois heures quotidiennes de rationnement imposées depuis 2006, et qui ne disposent pas d'une source d'énergie privée.
 Depuis plusieurs jours, le pays est victime de coupures de courant à répétition. Un phénomène qui se répète chaque été, alors même que le gouvernement avait promis aux Libanais de l'électricité en continu pour 2015. Retour sur une semaine noire, qui ne devrait pas être la   dernière.
    Au Liban, 3h de coupure d'électricité à Beirut et 6à12h pour les autres territoires. Liban obtient 1 530 mégawatts(MW) tandis que sa demande peut arriver à 3100MW.  


Les consequence du probleme:
          Les bombardements israéliens des usines de production, lors de la guerre de 2006, ont aggravé la situation : la capitale, qui depuis 2000 était correctement alimentée, subit des coupures. Aux défaillances techniques du Réseau, se greffe aussi le poids des branchements illégaux et des factures non payées. 
Les resultat du probleme:
Les inégalités dans l'accès à l'électricité, selon les régions, sont frappantes, souligne l'économiste Kamal Hamdan, directeur de l'Institut de consultations et de recherches (CRI). Elles augmentent l'amertume, parmi les plus défavorisés. Selon une étude menée par le CRI, en 2008, pour la Banque mondiale,
plus de 90 % des habitants de la Bekaa (Est) vivent avec au moins douze heures de coupures quotidiennes. Suivent ensuite le Sud, puis l'Akkar (Nord), en tant que régions les plus lésées.
Les délestages sont devenus encore plus pesants, quand l'une des usines de production, située dans le Sud, s'est mise en grève, vendredi 2 décembre. Pendant trois jours, la capitale n'a été alimentée qu'à mi-temps. Le reste du pays a également été pénalisé. 
Les employés ont motivé leur action par la colère de voir une grande partie de leur production destinée à d'autres régions, tandis que le Sud est durement affecté par les pénuries d'électricité. Les médias libanais ont rapporté que le mouvement était en réalité éminemment politique.

Friday 24 February 2017

Bullying /english

Bullying

Definition:
Bullying is the use of force, threat, or coercion to abuse, intimidate, or aggressively dominate others. The behavior is often repeated and habitual.

•Bullying is unwanted, aggressive behavior among school aged children that involves a real or perceived power imbalance. The behavior is repeated, or has the potential to be repeated, over time. Both kids who are bullied and who bully others may have serious , lasting problems.

•Bullying can take many forms, but all forms of bullying cause harm. Even if there is no physical contact between a bully and their target, people who are bullied may carry the emotional damage of what they experienced for the rest of their lives. That is why it is important to put a stop to bullying.


Here are some things you can do if you are being bullied:

Look at the kid bullying you and tell him or her to stop in a calm, clear voice. You can also try to laugh it off. This works best if joking is easy for you. It could catch the kid bullying you off guard.
If speaking up seems too hard or not safe, walk away and stay away. Don’t fight back. Find an adult to stop the bullying on the spot.

There are things you can do to stay safe in the future, too.

Talk to an adult you trust. Don’t keep your feelings inside. Telling someone can help you feel less alone. They can help you make a plan to stop the bullying.
Stay away from places where bullying happens.
Stay near adults and other kids. Most bullying happens when adults aren’t around.
And finally,for the sake of people, if you are being bullied, or someone you know is being bullied, you should join one of the different organizations , charities , and squads to make an end to bullying.


Tarek labban.

Article about bullying : 
Bullying happens when someone hurts or scares another person on purpose and the person being bullied has a hard time defending themselves. So, everyone needs to get involved to help stop it.
The four most common types of bullying are:

Verbal bullying - name-calling, sarcasm, teasing, spreading rumours, threatening.
Social Bullying - humiliating others with public gestures  to put others down.
Physical Bullying - hitting, poking, pinching, destroying or stealing belongings, unwanted sexual touching.
Cyber Bullying - using the internet or text messaging to put someone down , spread rumours or make fun of someone.
There are many effects of bullying : 
Bullying makes people upset. It can make children feel lonely, unhappy and frightened. It can make them feel unsafe and think there must be something wrong with them. Children can lose confidence and may not want to go to school anymore. It may even make them sick.
My opinion on bullying : 
Bullying is very bad!! People need to use their voices to address it , because it's a serious issue and it can even lead to suicide . We all have to be against it . We have to stop the bullies , help and defend the people getting bullied , and if we notice someone getting bullied we have to report it and get help. 
Bullying in school is the worst , especially when it is performed by our  friends, so that's why schools like mine " Lycee Abdel Kader" has decided to launch an awareness campaign against it.
By tala joumaa
3e4 

Wednesday 22 February 2017



كلمة حب وجدت مع بداية العالم مع حب الأمومة و ما فيها من عاطفة صادقة و حنان دافئ و حب الأم لأولادها لا يقدر بثمن حيث تكرس العاطفة و الألفة و التضامن في العائلة، و يصبح الإنسان في جميع علاقاته في المدرسة مع رفاقه و أساتذه ودوداً محباً متسامحاً متعاوناً حتى يقطع مراحل وأشكال عديدة الحب كحب العلم و حب الوطن و الإنتماء إلى كل ما تكنه هذه الكلمة من معانٍ سامية و تصرفات حميدة تجعله جديراً بحبِّ النّاس له. و الحب ايضاً له أشكالٌ و اتّجاهات عديدة و هوايات مختلفة يحبّها الإنسان كالسّفر و حب الرياضة و الهوايات الأخرى يتعلّق بها الإنسان و يحبّها. و حتى هناك حب الطعام و الأشياء الأخرى الّتي يصادفها الإنسان في حياته اليومية أما الحب الذي يسيرنا دون ان نشعر، فهو الحب العاطفي حيث يخفق القلب و يولد عندنا احساسٌ يشدّنا بإتجاه لا يقاوم و نسير به دون تردّد و نعتبره الحب الأكبر بعد حب الله عزّ و جلّ. و هذه المرحلة من الحب تعيدنا الى اساس مبادئنا في الحياة التي تعلمناها من اهلنا و نعرف كيف نجعل هذا الحب يوأدي بنا إلى حياةٍ آمنة نخلق منها جيلٌ جديدٌ على مبادئ ما تربينا عليه و كما علّمونا أهلنا بأن نوازن بين حب العقل و القلب معاً لا للإنجرار وراء كلمة "حب" هوجاء لا نعرف إلى أين توصلن                                                                           Image result for photos about love       Image result for photos about love of the mother  Image result for photos friendship